Ty też możesz robić dobre portrety - Blog fotograficzny FOTOJOKER.pl

“Ty też możesz robić dobre portrety” – Weronika Roter

dobre portrety

Każdy użytkownik aparatu w pewnym momencie fotografuje ludzi. Jest to wdzięczna sztuka uwieczniania zmieniającej się rzeczywistości, która pozostaje wspaniałą pamiątką. Tworzenie portretów nie jest proste, bo pracujemy z żywym obiektem, pełnym uczuć i obiekcji, ale efekty są warte zachodu. Przedstawię więc kilka wskazówek, które ułatwią fotografowanie.

Zdjęcie idealne

dobre portrety

Z pewnością trzeba tu zaznaczyć, że nie ma jednego dobrego schematu, który tworzy idealne zdjęcie – w żadnej kategorii. Poznawanie podstaw jest ważne, by potem móc je świadomie łamać. Tak to już ze sztuką bywa, że każdemu mogą podobać się inne rzeczy, dlatego odbierzcie proszę moje rady jako wskazówki, a nie ostre kryteria dla perfekcyjnej fotografii.

Posłuchaj wyobraźni

Każdy może zacząć swoją przygodę niezależnie od sprzętu, który posiada. Odseparowanie postaci od tła jest najbardziej charakterystycznym elementem portretu, więc najlepiej sprawdzą się aparaty z jasnym obiektywem. Najładniejszy bokeh (miękkie rozmycie tła) uzyskamy używając jasnych, stałoogniskowych obiektywów z dużą liczbą listków przysłony, najlepiej o ogniskowej 85mm przy pełnej klatce (dłuższe obiektywy ograniczają swobodny kontakt z fotografowaną osobą). Jednak nie jest prawdą, że innym aparatem (a nawet telefonem) ze standardowym obiektywem nie zrobimy dobrego zdjęcia, tak naprawdę ogranicza nas tylko wyobraźnia.

dobre portretyPamiętaj, fotografujesz ludzi

Jedną z najistotniejszych rzeczy jest dobry kontakt z modelem lub modelką. Osoba, którą zamierzamy fotografować, powinna wiedzieć czego się może spodziewać. Jeżeli fotografujemy hobbystycznie na początku swojej drogi raczej nie trafimy na profesjonalne modelki, którym wystarczy proste nakreślenie czego oczekujemy, by potem niemal bez słowa stworzyć dobrą sesję. W momencie, gdy spotykamy modelkę po raz pierwszy warto wcześniej zaaranżować czas na rozmowę, w której ustalimy warunki współpracy, zgodę na publikację i szczegóły takie jak strój pasujący do scenerii, makijaż czy fryzura. Nawet jeśli znamy już tą osobę powinniśmy pomyśleć o takiej rozmowie, to rozluźnia atmosferę i w konsekwencji daje większą swobodę przy pracy.

Najlepsze miejsce na dobre portrety?

dobre portrety

Wybierając miejsce na sesję zwróćmy uwagę na kompozycję całości. Uroda modelki ma istotne znaczenie, o czym wiele osób zdaje się zapominać. Egzotyczne rysy twarzy nie będą dobrze współgrały z klasycznym klimatem zamku i kolumn, za to świetnie wpiszą się w temat plaży i kwiatów. Strój również nie pozostaje bez znaczenia, tak jak fryzura czy makijaż (który powinien być mocniejszy od dziennego – powszechnie wiadomo, że fotografia ma tendencje do spłycania całości). Stworzenie historii na zdjęciu będzie intrygowało odbiorcę, kim jest osoba na zdjęciu, dokąd zmierza, dlaczego jest ubrana tak a nie inaczej, co robi lub co robiła?(3) Jeśli czasem zastanawiasz się, dlaczego twoje zdjęcia wydają się być nijakie, być może przemyślenie efektu końcowego będzie kluczem do sukcesu.

Moje miejsca

dobre portrety

Osobiście lubię fotografować w mieście; budynki tworzą perspektywę nie dominując nad urodą modelki, a gra światła i cieni pięknie wydobywa rysy twarzy nawet, gdy fotografujemy bliżej południa niż nocy. Wieczorem możemy również skorzystać ze świateł ulicznych i ustawiając je w tle stworzyć urokliwy bokeh. Zielenie są natomiast wyjątkowo trudne do okiełznania, więc łąki i parki zostawiłabym na moment, gdy doskonale wiemy, co robimy, a i tak kierując się w stronę ciemniejszych odcieni.

Moja pora

Jeśli chodzi o porę dnia, podczas której najlepiej robić zdjęcia – tu nie będę odkrywcza. Złota godzina będzie najbezpieczniejsza dla twarzy. (7) Ostrego słońca nie chcemy na zdjęciu; przepalenia i mocne cienie są trudne do usunięcia w postprodukcji a struktura twarzy tworzy jej charakter i warto go zachować. Dla rannych ptaszków proponuję wschód słońca, daje nam to możliwość fotografowania w spokoju w miejscach popularnych i często odwiedzanych przez turystów. To ma swoje minusy, bo jesteśmy mocniej ograniczeni czasowo niż wieczorem, rano słońce jest ostre i szybko musimy chować się w cieniu. W momencie, gdy chcemy robić zdjęcia podczas dnia proponuję poszukać urokliwej kawiarni lub innego miejsca wewnątrz budynków, wcześniej pytając o zgodę.

Dbajmy o detale dobre portrety

Gdy stoimy już z aparatem przed modelką ustawmy ją odpowiednio. Kobiety bez torebki na ramieniu rzadko wiedzą, co zrobić z rękami, opuszczając je bezwładnie. To my powinniśmy być przygotowani na taką ewentualność. Dobrze mieć kilka zdjęć w telefonie z pozami, które nam się podobają. Dużo łatwiej na początku coś odwzorować niż wymyślić samodzielnie pozycję, która będzie wyglądała korzystnie. Dobrze wyglądają zdjęcia na których modelka ma dłonie w okolicy twarzy, bawi się kosmykiem włosów czy podpiera podbródek. Twarz przy ścianie tworzy ciekawą perspektywę, a półprofil znad ramienia wyszczupla rysy. Im więcej modelka będzie się ruszała, tym lepiej, zaproponujmy jej, by co chwilę coś zmieniała, czasem niewielki gest czy przesunięcie głowy tworzy lepsze ujęcie.

Nieograniczona pomysłowość, bo…

Mamy nieograniczoną ilość możliwości. Jest szkoła, która mówi, żeby nie pokazywać zdjęć na aparacie, ale ja po kilku pierwszych ujęciach zapraszam modelkę do ich przejrzenia. Po tym czasie już jestem w stanie ocenić, który jej profil wypada korzystniej, czy wygląda korzystniej z pochyloną głową czy wręcz przeciwnie, ale przede wszystkim widzę jej mimikę. Zazwyczaj każdy na początku jest spięty, i to jest w porządku, ale w naszej pracy dobrze jest wyczuć, czy osoba z którą pracujemy nie robi przypadkiem dziwnych min zaciskając usta czy szczękę. Pokazanie na fotografii, co jest nie tak zazwyczaj pomaga. Nieocenione są też komplementy. Im więcej dobrych słów, tym lepiej, sami zobaczycie.

dobre portrety

Pamiętaj o tle

Skupiając się na modelce nie zapominajmy o kadrze, im lepsze zrobimy zdjęcie od razu, tym mniej czasu zajmie nam obróbka. Sesja nie powinna trwać długo, z doświadczoną dziewczyną wystarczy 20 minut by uzyskać 10 dobrych, niepowtarzalnych ujęć, ale nie fotografujmy dłużej niż półtorej godziny. Po tym czasie zarówno nasza modelka jak i my będziemy po prostu zbyt zmęczeni, bo stworzyć coś sensownego. Po za tym, ile chcemy uzyskać fotografii w jednej koncepcji?

Co po sesji?

Omówię teraz krótko obróbkę zdjęć. Dla osób zaawansowanych i chcących takimi być sugeruję fotografować w RAWach, wówczas mamy pełną kontrolę nad kolorystyką podczas edycji. Najważniejsza w portrecie jest twarz, zarówno kolor jak i struktura. Obróbka na zasadzie wyblurowania (rozmycia) twarzy jest passe i słusznie, bo nie oddawała charakteru postaci. Teraz retuszujemy drobne niedoskonałości i korzystając z nowoczesnych metod (np. frequency separation) wyrównujemy koloryt nie ingerując w strukturę skóry. Następnie na zasadzie rozjaśniania i przyciemniania odpowiednich partii twarzy (dodge & burn) nadajemy jej trójwymiarowość. Warto też skupić się na oczach, bo podczas fotografowania w naturalnym świetle zazwyczaj znajdują się w cieniu. Wystarczy je lekko wyostrzyć i rozjaśnić białka oraz tęczówkę, by nadać wyrazistości zdjęciu. Reszta zależy od naszych osobistych upodobań i preferencji.

Życzę wam mnóstwa udanych portretów i odnajdywania przyjemności w szukaniu własnego stylu.

Autorem artykułu jest Weronika Rotedobre portretyr (na zdj. obok) . 25-letnia mieszkanka Poznania, choć urodzona na Śląsku. Ukończyła szkołę fotograficzną, jednak najwięcej nauczyła się działając praktycznie. Jej ulubioną dziedziną fotografii są portrety i to są naprawdę dobre portrety. Więcej prac Weroniki znajdziesz na jej stronie: http://timestop.pl

 

Też chcesz robić tak dobre portrety jak Weronika? Zapraszamy na Warsztaty fotografii portretowej z SONY. Zajęcia odbędą się 10 października 2017 we Wrocławiu, w studiu fotograficznym MOST. Warsztaty dla początkujących poprowadzą szkoleniowcy firmy SONY (Rafał Wylęgała), a w studiu będzie profesjonalna modelka.

Zajęcia odbędą się w 2 grupach, pierwsza od 11:00 do 15:00 i druga od 16:00 do 20:00. Koszt warsztatów to 200 zł, ale zwracamy tę kwotę w postaci rabatu na akcesoria fotograficzne zakupione w sklepie Fotojoker w Magnolia Park. Bilety do kupienia WYŁĄCZNIE w sklepie Fotojoker w Magnolia Park Wrocław na ulicy Legnickiej 58.  Ilość miejsc jest ograniczona, a rezerwacji można też dokonywać pod adresem: warsztaty@fotojoker.pl

Czekamy na Ciebie z mnóstwem wiedzy i fajnej zabawy, a dobre portrety staną się dla Ciebie łatwiejsze do wykonania!

O autorze Zobacz wszystkie wpisy

Rafał Wałęka

Prowadzący ten blog i Redaktor naczelny drukowanego magazynu "Foto CEWE inspiracje". Zawodowo Specjalista ds. Content Marketingu, a prywatnie fan książek, dobrego filmu oraz sportu i fotografii.

7 komentarzyZostaw komentarz

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *