Jaki wybrać aparat fotograficzny do 5 000 zł? - Blog FOTOJOKER.pl

Jaki wybrać aparat fotograficzny do 5 000 zł?

Jeśli uwielbiasz chwytać piękno świata i niepowtarzalne momenty w kadrze, to z pewnością przyda Ci się świetny aparat. Tylko który wybrać? Odpowiednia matryca, konstrukcja, czułość ISO, prędkość trybu seryjnego, system AF – to tylko niektóre z parametrów, które trzeba wziąć pod uwagę. Jeśli zastanawiasz się jaki aparat do 5000 złotych będzie dla Ciebie najlepszy, to dobrze trafiłeś. W tym poradniku postaramy się pomóc.

Artykuły ten należy do serii poradników, w których podpowiadamy, na co zwracać uwagę przy zakupie aparatu. Teksty zostały podzielone według budżetu, który można przeznaczyć na zakup nowego sprzętu. Zajrzyj do poprzednich materiałów, gdzie znajdziesz wiele przydatnych informacji, nawet jeśli dysponujesz wyższym budżetem. Część z tych wskazówek (takich jak rozmiar matrycy, ergonomia konstrukcji aparatu czy tryby filmowani) będzie analogiczna podczas omawiania wyboru aparatu do 5000 złotych.

Jaki aparat do 3000 zł – top 4

Aparat do 5000 złotych – na co głównie można liczyć?

Podstawową różnicą, jaką można dostrzec pomiędzy dysponowaniem budżetem 4000 złotych a 5000 złotych jest możliwość w przypadku tej drugiej kwoty sięgnięcia po zaawansowane bezlusterkowce. Budżet ten otwiera bramy do świata system Canon RP, Nikon Z czy bardziej zaawansowanych modeli FujiFilm X. Co to oznacza?

Zaawansowane bezlusterkowce to przede wszystkim wyjątkowa ergonomia pracy. Przykładowo aparaty z serii Nikon Z i Canon RP nie odstają pod względem dostępności klawiszy oraz pokręteł od zaawansowanych lustrzanek. Ponadto posiadają także ergonomicznie zaprojektowane gripy, tak iż pewnie i wygodnie leżą w dłoni. Z takimi aparatami można śmiało myśleć o profesjonalnych sesjach.

aparat fotograficzny do 5 000

W przypadku aparatów FujiFilm X budżet 5000 złotych pozwala na wybranie modelu, który oferuje  konstrukcje bezpośrednio wzorowaną na starych lustrzankach filmowych. Wybrane modele posiadają pokrętła do sterowania parametrami ekspozycji, takimi jak czas naświetlania czy kompensacja ekspozycji. Dzięki temu każdy użytkownik może poczuć retro klimat, a taki aparat będzie doskonałym rozwiązaniem, jeśli poszukujesz sprzętu, którym możesz mieć przy sobie przez cały dzień (przykładowo pasjonuje Cię fotografia uliczna).

Jaka matryca w aparacie do 5000 złotych

Omawiany przedział cenowy daje również wstęp do pierwszych propozycji z matrycą pełnoklatkową. Kwestia wielkości matrycy była już omawiana w przypadku poprzednich części serii poradnika kupującego, ale warto pokrótce przypomnieć, iż większy sensor oznacza mniej zaszumione zdjęcia przy użytkowaniu wyższych czułości ISO, płytszą głębie ostrości, wyższą jakość obrazów i większe wydruki. Najpopularniejszym typami matryc są 1,2/3 calowe, 1-calowe, Micro 3/4, APS-C i pełnoklatkowe.

Teoretycznie im większy sensor tym lepiej, ale niekoniecznie zawsze oczywistym wyborem będzie sięgnięcie po model aparatu pełnoklatkowego. Otóż implementowanie dużych sensorów jest kosztowne, stąd często może okazać się, że w danym budżecie konkurencyjnym modelem dla aparatu z pełną klatką będzie model APS-C czy Micro 4/3.

aparat fotograficzny do 5 000

Chociaż aparat pełnoklatkowy to dobre rozwiązanie dla każdego fotografa, to w szczególności docenią je fotografowie architektury, wnętrz, krajobrazu czy portretowi. W przypadku makro fotografów, fotografów podróżniczych, fotografów ulicznych, fotografów dzikiej przyrody czy sportowych ciekawą alternatywą będzie aparat z sensorem APS-C czy Micro 4/3.

Zaawansowane kompakty do 5000 złotych

Gdy chcesz wydać na zakup nowego aparatu do 5000 złotych, to możesz skorzystać z oferty najbardziej zaawansowanych aparatów kompaktowych. To dobry wybór, jeśli nie chcesz korzystać z wymiennych obiektywów i szukasz małego, kieszonkowego sprzętu. W zasadzie tego typu aparaty mogą konkurować z częścią bezlusterkowców. Zasadniczo poza zintegrowaniem obiektywu z korpusem aparatu i braku możliwości jego wymiany masz również do dyspozycji ergonomiczną konstrukcję opartą o wiele przycisków i pokręteł funkcyjnych, elektroniczny wizjer, złącze gorącej stopki. To także praca system AF, trybu zdjęć seryjnych czy procesora obrazu porównywalna z bezlusterkowcami.

Chociaż aparaty kompaktowe kojarzą się głównie z podstawowymi sprzętami dla laików, to w przypadku tego przedziału cenowego oferowane modele są w stanie zapewnić jakość obrazowania satysfakcjonującą nawet dla profesjonalistów. Budżet ten daje także dostęp do superzoomów, czyli aparatów oferujących obiektywy o niezwykle szerokim zakresie zoom (przykładowo Nikon P1000 zapewnia 125-krotne powiększenie obrazu).

Aparat do 5000 złotych z obiektywem

Kupowanie aparatu do 5000 złotych oznacza często możliwość nabycia ciekawego zestawu body wraz z obiektywami. Oznacza to co prawda zakup aparatu z niższego przedziału cenowego, ale wzbogacenia go o jeden lub kilka obiektywów. Dzięki temu otrzymujesz od razu gotowy zestaw fotograficzny, który w zależności od jego rozbudowania jest w stanie zapewnić Ci niemal cały zakres ogniskowych. Takie rozwiązanie jest dobre dla tych, którzy dopiero zaczynają przygodę z fotografią. Warto pamiętać, że równie ważną częścią wyposażenia każdego fotografa jest zarówno aparat, jak i obiektyw. A wielu uważa nawet, że ten drugi sprzęt jest ważniejszy.

aparat fotograficzny do 5 000

Ciekawe rozwiązanie zaproponował Nikon i Canon wprowadzając na rynek swoje bezlusterkowce. Otóż chcą zachęcić do pozostania przy ich systemie dotychczasowych użytkowników ich lustrzanek, umożliwił łączenie obiektywów z mocowaniami Nikon F i Canon EF z bezlusterkowcami z serii Nikon Z i Canon R. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu oryginalnych adapterów Nikon FTZ i Canon EF-EOS R. Dobrą informacją jest fakt, że część modeli można zakupić w zestawie z takim adapterem i jednocześnie mieszczą się one w budżecie do 5000 złotych.

Taki adapter oznacza możliwość korzystania z obiektywów, które zdobyłeś w trakcie posiadania lustrzanki Nikona lub Canona. Co więcej, możliwe jest nawet podłączenie do bezlusterkowców starych modeli obiektywów. Dzięki takiemu rozwiązaniu możesz w danym budżecie uzyskać jednocześnie zaawansowanego bezlusterkowca i nie rezygnować z dotychczas wykorzystywanego zestawu obiektywów.

Nie tylko fotografia – aparat do filmowania

Aparat do 5000 złotych daje naprawdę wiele możliwości. Dysponując takim budżetem, możesz nie tylko szukać sprzętu, który pozwoli Ci na realizowanie zaawansowanych sesji, ale również umożliwi rozpoczęcie przygody z filmem. Od tego typu sprzętu można już spokojnie wymagać rozdzielczości wideo 4K (i to bez cropa). W zasadzie w tej klasie sprzętu jest już standardem.

Przy wyborze aparatu, który również ma posłużyć do realizowania ujęć wideo, warto pamiętać o tym, jaką długość może mieć pojedynczy klip (jak długie pojedyncze ujęcie jest w stanie nagrać aparat). O ile w przypadku tańszych konstrukcji konieczne było pójście na pewne kompromisy, o tyle w przypadku aparatów do 5000 złotych możliwe jest już korzystanie ze sprzętu, który gwarantuje pełną funkcjonalność. Chociaż mogą pojawiać się pewne ograniczenie dla niektórych formatów wideo lub typów kart pamięci, są to najczęściej przykładowo klipy o maksymalnej długości 29 minut. Daje to nieporównywalnie większą swobodę niż w przypadku 5 minutowych ujęć dostępnych w tańszych modelach.

Więcej na temat kwestii długości pojedynczego ujęcia w aparatach znajdziesz w poniższym tekście:

Jaki aparat dla vlogera – Poradnik 2021

Aparat do 5000 złotych wybór redakcji

W tej odsłonie poradnika kupującego znajdziesz nieco poszerzony dział wybór redakcji. Wszystko za sprawą tego, iż wiele z istotnych kwestii zostało już poruszonych w poprzednich częściach tej serii poradników (Jaki aparat do 3000 złotych i Jaki aparat do 4000 złotych). W związku z tym poza zapoznaniem się z wszystkimi artykułami z tej serii bardzo dobrym punktem wyjścia dla własnych poszukiwań idealnego sprzętu, będzie zapoznanie się z tym, co są w stanie zaoferować dostępne na rynku modele.

Canon EOS RP

Canon EOS RP (body)

Tym, co przede wszystkim wyróżnia ten model to pełnoklatkowa matryca. To pierwsza propozycja aparatu z matrycą pełnoklatkową w tej serii artykułów. Można powiedzieć więc, że zakup aparatu do 5000 złotych przynosi pewien przełom jakościowy. Ale to nie jedyna rzecz, którą może pochwalić się Canon EOS RP.

W modelu tym zastosowano szereg rozwiązań, które pozwalają na traktowanie go jako profesjonalny sprzęt. Zastosowano tutaj procesor DIGIC 8 z technologią DLO, system AF z 4779 punktami ostrości, tryb seryjny działający z prędkością 5 kl./s czy wbudowaną bezprzewodową łączność Wi-Fi oraz Bluetooth. Model ten wyróżnia się również w przypadku filmowania. Oferuje rozdzielczość 4K z trybem poklatkowym w tej samej rozdzielczości, gniazda mikrofonu i słuchawek dające możliwość profesjonalnej realizacji dźwięku czy 5-osiowy, cyfrowy stabilizator filmu.

Jest to więc znakomity wybór, pod warunkiem, że budżet 5000 złotych dotyczy jedynie samego body. Warto jednak przy tym pamiętać o możliwości zakupu opcjonalnego adaptera Canon EF-EOS R, który umożliwia podłączenie do tego modelu obiektywów dedykowanych do lustrzanek Canona. Jeśli więc planujesz przerzucenie się z amatorskiej lustrzanki Canona na bardziej zaawansowany model, to ta opcja będzie z pewnością warta uwagi.

Nikon Z50

Nikon Z50 + Adapter FTZ

Głównym konkurentem Canona RP jest Nikon Z50. Co prawda propozycja Nikona oferuje matrycę formatu ASP-C, a więc nieco mniejszą niż w przypadku pełnej klatki, ale za to Z50 nadrabia przykładowo szybszym trybem seryjnym (11 kl./s) i szerszym zakresem czułości ISO. Matryca APS-C sprawia, również że Nikon Z50 ma nieco mniejsze gabaryty i możliwe jest korzystanie z obiektywów o bardziej kompaktowych rozmiarach. Może to być więc ciekawa propozycja dla podróżników, fotoreporterów, fotografów makro czy innych pasjonatach, którzy niekoniecznie potrzebują pełnoklatkowy sensor.

Na wybór Nikona Z50 może wpłynąć również… cena. Otóż ten model jest tak naprawdę dostępny w cenie poniżej 4000 złotych, a trafił do tego zestawienia głównie przez to, że za kwotę wynoszącą niecałe 5000 złotych można go nabyć w zestawie z adapterem Nikon FTZ. Dzięki temu możliwe jest korzystanie z obiektywów z mocowaniem F. Tak więc wybór pomiędzy Nikonem a Canonem może być uzależniony także od tego, z jakiego sprzętu korzystało się wcześniej.

Nikon Z fc

Nikon Z fc (body)

Ciekawą alternatywą dla Nikona Z50 jest wariant Z fc. Model ten swoją budową nawiązuje bezpośrednio do klasycznych lustrzanek małoobrazkowych, takich jak przykładowo kultowy Nikon F. Na obudowie znajdują się klasyczne pokrętła, które umożliwiają ustawianie parametrów ekspozycji. Nawiązaniem do ikonicznych modeli aparatów Nikona jest zastosowanie takich samych fontów opisujących model aparatu na obudowie.

Wewnątrz Nikon Z fc oferuje niemal identyczne parametry jak Nikon Z50. Do dyspozycji jest tutaj także matryca CMOS 20,9 MP, procesor EXPEED 6, tryb seryjny 11 kl./s, możliwość nagrywania filmów 4K UHD czy 209-punktowy, hybrydowy system AF. Jak widać, jest do bardzo ciekawe połączenie klasycznej stylistyki i nowoczesnych technologii.

Sony A7 II

Sony A7 II (ILCE7 M2) (body)

Kolejna propozycja i kolejny mocny konkurent dla wcześniej wspomnianych aparatów Canona i Nikona. Kto by pomyślał jeszcze kilka lat temu, że liderem rynku bezlusterkowców (a powoli aparatów w ogóle) będzie Sony. Dawniej gra toczyła się głównie między Nikona a Canonem, dziś ta hegemonia została już zakończona. Dlatego właśnie warto wspomnieć o kolejnej propozycji – Sony A7 II.

Model ten to już nieco starsza propozycja, ale niech to nikogo nie zmyli. To wciąż niezwykle wszechstronny i wydajny aparat. Wystarczy spojrzeć na jego parametry. Oferuje pełnoklatkowa matrycę Exmor CMOS o rozdzielczości 24,3 MP, wydajny system AF Fast Hybrid., 5-kierunkową stabilizację obrazu, procesor obrazu BIONZ X, ustawienie gamma S-Log2, kod czasowy, wyjście czystego sygnału HDMI czy obudowa wykonana z mocnego stopu magnezu. To wszystko sprawia, że ten aparat wciąż jest w stanie zaoferować znakomitą wydajność godną profesjonalistów.

Podobnie jak w przypadku bezlusterkowców Nikona i Canona Sony zadbało o możliwość współpracy ze starszymi obiektywami z mocowaniem A. Tutaj także należy skorzystać z opcjonalnego adaptera. Jest to jednak bardzo ciekawa propozycja dla tych, którzy zamierzają przesiąść się z lustrzanki tego producenta na bezlusterkowca.

Olympus OM-D E-M10 Mark IV (srebrny) 14-42mm f/3.5-5.6 EZ PANCAKE (srebrny)+ 40-150mm f/4.0-5.6 ED (czarny)

Olympus OM-D E-M10 Mark IV 14-42mm f/3.5-5.6 EZ PANCAKE (czarny)

Olympus OM-D E-M10 Mark IV był już omawiany w poprzednich artykułach z niniejszej serii, ale tym razem warto o nim wspomnieć, gdyż zwiększenie budżetu do 5000 złotych pozwala na zakupienie go wraz z zestawem obiektywów. Szukając aparatu do 5000 złotych można więc nabyć zestaw z obiektywami Olympus 14-42mm f/3.5-5.6 EZ PANCAKE i Olympus 40-150mm f/4.0-5.6 ED.

Obiektywy te dają niezwykle uniwersalny zakres ogniskowych, który umożliwia realizowanie niemal każdego gatunku fotografii. Zakres ten obejmuje szeroki kąt widzenia odpowiedni do zdjęć krajobrazowych i standardowe dla fotografii ulicznej. Ten zestaw to także teleobiektyw idealny do fotografii portretowej, sportowej i dzikiej przyrody.

Fujifilm X-E4

Fujifilm X-E4 srebrny + Fujinon XF 16mm f/2.8 R WR PH (srebrny)

Dysponując budżetem na aparat do 5000 złotych można skorzystać z oferty zaawansowanych bezlusterkowców FujiFilm z serii X. Świetną propozycją jest model X-E4, który oferuje matrycę X-Trans CMOS 4 o rozdzielczości 26,1 MP, autofokus działający z prędkością 0,02 s czy możliwość nagrywania filmów w rozdzielczości 4K. Bezlusterkowce FujiFilm X to także niezrównane zarządzanie kolorem i bardzo ciekawa możliwość skorzystania z trybu symulowania filmów światłoczułych. Dzięki temu Twoje zdjęcia będą wyglądały jak wykonane na bazie kultowych materiałów światłoczułych.

FujiFilm X-E4 to klasyczna obudowa utrzymana w stylistyce retro. Nie jest to jedynie obudowa wzorowana na starych aparatach małoobrazkowych, ale rzeczywiście oferująca funkcje przeniesiona z tamtych lat. Aparat ten posiada pokrętła umożliwiające ustawianie czasu naświetlania i kompensacji ekspozycji. Podobnie stylizowany jest spust migawki, który pod palcem zachowuje się tak, jakby po jego naciśnięciu w aparacie miała przesunąć się kolejna klatka filmu małoobrazkowego.

 

 

O autorze Zobacz wszystkie wpisy

Katarzyna Kostrubiec

Katarzyna Kostrubiec

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *