Najlepsze bezlusterkowce do filmowania - Blog FOTOJOKER.pl

Najlepsze bezlusterkowce do filmowania

bezlusterkowce do filmowania

Bezlusterkowce zdominowały branżę fotograficzną, a jedną z przyczyn ich sukcesu są znakomite możliwości w zakresie filmowania. Dzięki temu pozwoliły zatrzeć granicę pomiędzy fotografią a filmem, a wielu profesjonalistów zainteresowało się uzupełnianiem swoich sesji za pomocą wideo. Poznaj więc najlepsze bezlusterkowce do filmowania, które wyróżniają się znakomitymi parametrami i rozbudowanymi opcjami wideo.

Sony A7R IV

Sony

Sony jest jednym z tych producentów, którzy wyznaczają kierunek w branży fotograficznej. Firma umacnia teraz swoją pozycję również jeśli chodzi o filmowanie. Sony A7R IV oferuje pełnoklatkową matrycę ze stabilizacją obrazu. Pozwala ona na nagrywanie w jakości 4K z prędkością 25 kl./s lub Full HD 25-100 kl./s. Dodatkowo wspiera profesjonalne funkcje wideo, takie jak np. obsługa kodeku XAVC S, zebra, piking czy profile kolorystyczne S-Log 2 i 3, a także HLG.

Operatora wspiera zaawansowany system Fast Hybrid AF, który pozwala utrzymywać ostrość nawet na dynamicznie poruszających się obiektach. Co więcej podczas filmowania można korzystać z trybu Real-time Eye AF. Skupia on ostrość na oczach modeli, a także z opcji Touch Tracking, potrafiącej podążać za wybranym obiektem i na nim nieprzerwanie skupiać ostrość.

Sony A7R IV zapewnia spokój i pewność w trakcie nagrywania dzięki wydajnemu akumulatorowi, który pozwala nawet na 2 godziny filmowania. Co więcej możliwe jest zasilanie aparatu za pomocą powerbanku poprzez USB. Gniazda słuchawkowe i mikrofonowe umożliwiają zadbanie także o jakość audio. Nagrywając możesz regulować parametry dźwięku, co pozwala zyskać jeszcze większą kontrolę w trakcie tworzenia materiałów. Sony A7R IV to kompleksowe narzędzie dla każdego filmowca.

Canon EOS R

Canon

Canon również prezentuje ciekawy model bezluterkowców do filmowania. Co prawda z lekkim opóźnieniem, ale tak udany model jak Canon EOS R rekompensuje czekanie. Podobnie jak omawiany wcześniej model Sony, Canon pozwala na filmowanie w jakości 4K 25 kl./s. Tutaj także pozostaje do usług operatora pełnoklatkowa matryca. Jako że w filmie za jego jakość odpowiada nie tylko obraz, ale także dźwięk, to Canon EOS R oferuje gniazda mikrofonowe i słuchawkowe. W szczególności aparat ten świetnie współpracuje z zaawansowanym mikrofonem stereo Canon DM-E100.

Gratką dla operatorów będzie możliwość skorzystania z niemal całej optyki Canona. Wszystko za sprawą oryginalnego adaptera EF-EOS R, który umożliwia zamontowanie do tego aparatu obiektywów z bagnetem Canon EF. Dzięki temu możesz korzystać z przeróżnych obiektywów – także tych manualnych opracowywanych jeszcze dla aparatów na film – tak aby uzyskiwać ciekawe efekty wideo. Niektóre z obiektywów Canona słyną np. z kultowego efektu bokeh, tak więc z tym adapterem wykorzystasz plastykę ich obrazu we własnych projektach wideo.

bezlusterkowce do filmowania

Filmowcom Canon EOS R oddaje do dyspozycji np. płaski profil obrazu Canon C-Log, który daje ogromne możliwości w trakcie post produkcji. Poza nagrywaniem klasycznych wideo model ten umożliwia tworzenie time-lapse’ów i filmów slow motion. Operator może wskazywać, co ma być ostre na nagraniu, wykorzystując do tego ekran dotykowy. To zdecydowanie ułatwia pracę, a w połączeniu z szybkim i precyzyjnym systemem AF daje gwarancję, że ostrość znajdzie się dokładnie tam, gdzie to konieczne.

Sony A6400

Aby nagrywać świetne filmy w jakości 4K 25 kl./s nie trzeba od razu sięgać po aparat pełnoklatkowy. Zwłaszcza, że za atrakcyjną cenę można uzyskać naprawdę rozbudowane narzędzie wideo. Przykładem takiego modelu jest Sony A6400. Daje możliwość nagrywania filmów Full HD i 4K bez limitu czasowego. Obsługuje kodek XAVC S, profile kolorystyczne S-Log 2 i 3, a także HLG, nad próbkowanie z formatu 6K do 4K czy funkcje zebra i piking. To pokazuje, że ten niepozorny aparat potrafi zaskakiwać.

Analizując dokładniej specyfikację Sony A6400, można z łatwością zauważyć, że czerpie pełnymi garściami z flagowych modeli tego producenta. Przykładowo oferuje te same funkcje systemu AF, czyli np. Real-time Eye AF, umożliwiający śledzenie oka w trakcie filmowania. Wśród pozostałych opcji znanych z bardziej zaawansowanego modelu można znaleźć np. Touch Tracking, zasilanie przez USB (z power banku), stopkę multi interface umożliwiającą bezpośrednie podłączanie mikrofonów czy opcje regulacji dźwięku w trakcie nagrywania.

Aby wykorzystać cały potencjał Sony A6400 warto rozbudować go o dodatkowe akcesoria, takie jak np. lampy wideo LED czy zewnętrzne mikrofony. W tym celu przyda się klatka operatorska SmallRig, która nie tylko zapewnia miejsce mocowania akcesoriów, ale także zabezpiecza sprzęt przed upadkami czy zarysowaniami. Idealnie dopasowana do aparatu Sony A6400, gwarantuje komfortową obsługę i dostęp do wszystkich elementów sterujących czy komory baterii.

Olympus OM-D E-M5 Mark III

Olympus

Stylizowany na aparaty retro Olympus OM-D E-M5 Mark III wydaje się zaprojektowany głównie z myślą o fotografii, ale jeśli tylko przyjrzeć się dokładniej jego możliwością w zakresie filmowania, okazuje się, że jest to także świetna kamera wideo. W zakresie jakości filmów dotrzymuje kroku konkurentom wymienionym w tym tekście. Nawet idzie o krok dalej – obsługuje nie tylko 4K 25 kl./s, ale również C4K. Poza tym oferuje płaski profil firmowy, który daje możliwość dowolnej regulacji obrazu w post produkcji czy możliwość regulowania głośności nagrywania.

Olympus OM-D E-M5 Mark III został wyposażony w stabilizację matrycy, co sprawia, iż pozwala na nagrywanie stabilnych filmów bez konieczności stosowania gimbali. Podobnie jak w przypadku wcześniej omawianych aparatów, także w przypadku Olympusa możliwe jest zadbanie o możliwie najwyższą jakość audio. Model z linii OM-D oferuje gniazdo mikrofonowe. Odchylany do przodu ekran ułatwia nagrywanie odcinków vloga czy ujęć, w których operator staje się także aktorem lub prelegentem.

Olympus OM-D E-M5 Mark III nie może powstydzić się niczego w zakresie systemu AF. Oferuje hybrydowy autofokus oparty o detekcję kontrastu i detekcję fazową, a także dotykowe sterowanie ustawianiem ostrości. Z perspektywy filmowca można by oczekiwać od akumulatora nieco większej wydajności, ale bez problemu można wyposażyć się w dodatkowe baterie.

Dodatkowe akcesoria filmowe

Niezależnie od tego, który model aparatu wybierzesz do filmowania, warto mieć na uwadze ciekawe akcesoria poszerzające możliwości operatora. Jednym z takich urządzeń jest lampa Quadralite MiLED Bi-Color 180. Oferuje ona regulację temperatury barwowej w zakresie 3200-5600K. Kompaktowe rozmiary i niska waga pozwalają mieć ją zawsze przy sobie. Dzięki czemu zawsze będzie mieć do dyspozycji wydajne źródło światła. Będzie to pomocne np. podczas realizowania wywiadów.

Każdy operator ucieszy się ze statywu. Świetnym przykładem praktycznego i wydajnego trójnogu jest Manfrotto 290 LIGHT 3W . Niska waga i kompaktowe rozmiary pozwalają mieć go zawsze w pogotowiu. Maksymalny udźwig wynoszący do 4 kg sprawia, iż możesz go używać zarówno z pełnoklatkowymi aparatami, jak i oferującymi pozostałe formaty matrycy.

O autorze Zobacz wszystkie wpisy

Katarzyna Kostrubiec

Katarzyna Kostrubiec

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *