O obiektywach inaczej - Blog FOTOJOKER.pl

O obiektywach inaczej

Jeśli zapytamy kogokolwiek, z czego zbudowany jest aparat fotograficzny, pierwszym skojarzeniem będzie pudełko z obiektywem. I słusznie. W aparatach taki obiektyw może być wymienny lub nie. Niewymienny występuje w aparatach kompaktowych i hybrydowych. W aparatach systemowych, w tym i lustrzankach mamy możliwość zmiany obiektywów. Producenci oferują  wiele różnych obiektywów na wymianę. Ale po co nam taki luksus? A jeśli już wymieniać, to jaki obiektyw będzie dla nas najlepszy? Czy należy stosować filtry ochronne i co tak naprawdę nam dają?

Czym właściwie jest ten obiektyw?

Obiektyw to układ optyczny (ewentualnie pojedyncza soczewka), który w aparacie fotograficznym tworzy na matrycy obraz widzianych obiektów. Tyle w temacie definicji.

obiektyw

Podstawowymi parametrami określającymi obiektyw jest ogniskowa (lub jej zakres) oraz jasność (lub zakres jasności). Dotyczy to każdego obiektywu. Zarówno wymiennego, jak i tego wmontowanego na stałe. Ogniskowa zawsze podawana jest jak przy matrycy FX (wielkości klatki filmu 35 mm). W aparatach kompaktowych na obiektywie lub aparacie podawany jest jeszcze „zoom x …”. Niektóre osoby chcą sobie wyliczyć taki zoom dla obiektywów zastosowanych w aparatach systemowych. W aparatach kompaktowych zoom może wynosić od 3 x do ponad 80x zoom. Co to takiego jest ten zoom i czy ten parametr powie nam że obiektyw przybliża „x” razy ?  Zoom to różnica zakresu ogniskowych (w mm) np. zakres na obiektywie 4,1-41 da nam 10x zoom.  Taki sam zoom uzyskamy przy zakresie 6-60; 8-80; 12-120 czy 18-180 lub 24-240.

aparat_fotograficzny

Kupując aparat z wymienną optyką najczęściej kupujemy tzw. „KIT”, czyli korpus z obiektywem. Często takie obiektywy z zestawu nazywane są „kitowymi” – czasem w domyśle słabymi, chociaż wcale nie zasługują na takie określanie.

Część użytkowników przy zakupie aparatu systemowego jako obiektyw preferuje tzw. zoom spacerowy, czyli jeden obiektyw o jak największym zakresie ogniskowych.

Dla różnych systemów przypisane są różne ogniskowe podawane na obiektywie. Odpowiadają one różnym kątom widzenia i różnym zastosowaniom samego obiektywu.

Wielkość ogniskowych obiektywu porównuje się do kątów widzenia obiektywu o określonej ogniskowej przy matrycy wielkości FX  przez mnożenie ogniskowej obiektywu (APS-C/DX; 4/3) przez mnożnik wynikający z stosunku powierzchni mniejszej matrycy do matrycy FX.

Przykładowo przy matrycy APS-C mnożnik to 1,5 lub 1,6 (Canon) a przy matrycy 4/3 mnożnik to 2.

 

Rodzaj obiektyu

 

Kat widzenia w stopniach

Rodzaj – wielkość matrycy
FX / Klisza filmu APS-C 4/3
Szerokokątny zmiennoogniskowy 114-84 14mm -24mm 10mm – 20mm 7mm – 14mm
Standardowy zmiennoogniskowy 84-32,20 24mm -70mm 18mm – 55mm 14mm -42mm
Teleobiektyw zmiennoogniskowy 34,20- 8,10 70mm -300mm 55mm – 200mm 45mm -150mm
Standardowy 47 50mm 35mm 25mm
Portretowy 28,30 85mm 50mm 45mm
Zmiennoogniskowy o dużym zakresie 75-8,10 28mm – 300mm 18mm – 200mm 14mm – 150mm

Co nam daje stabilizacja? W założeniu ma pomóc zarejestrować ostry obraz, czyli zminimalizować drgania aparatu. Część obiektywów nie posiada stabilizacji albo ze względu na inną stabilizację systemu albo ze względu na budowę obiektywu. Kolejnym parametrem opisywanym na obiektywie jest stabilizacja obrazu. Każdy producent inaczej nazywa stabilizację i stosuje inne skróty literowe na oznaczenie jej na obiektywie, np. VR, VC, OS, IS  itd. Drugim parametrem opisanym na obiektywie jest jasność, czyli minimalna przysłona jaką można zastosować przy danym typie obiektywu. Często jest to zakres jasności, np. 3,5-5,6, który mówi że obiektyw typu zoom przy szerszym kącie widzenia ma jasność f3,5, natomiast przy przybliżeniu minimalna przysłona to f5,6.  Im mniejsza minimalna przysłona, tym łatwiej zrobić zdjęcia w trudniejszych warunkach. Ale jednocześnie ta sama przysłona odpowiada za głębię ostrości – im jest mniejsza (liczbowo), tym mniejsza głębia ostrości. Głębokość głębi ostrości zależy od budowy obiektywu i typu obiektywu.

Najlepiej, jeśli obiektyw jest uzbrojony w filtr, który zabezpieczy pierwszą soczewkę przed fizycznym uszkodzeniem, np. zbiciem lub porysowaniem w trakcie czyszczenia. Najczęściej stosowanym filtrem jest filtr UV, ale czasem spotykamy filtry oznaczone jako zabezpieczające.

obiektyw

Czasem w sprzedaży dostępne są aparaty z dołączonymi dwoma obiektywami. Najczęściej  drugim obiektywem jest albo zoom teleobiektyw albo obiektyw stałoogniskowy szerokiego zastosowania lub stałoogniskowy portretowy. Te same obiektywy są najczęściej dokupowane jako rozszerzenie systemu.

Gdy potrzebujemy robić zdjęcia z dalszej odległości i chcemy przybliżyć fotografowaną osobę lub przedmiot wybieramy teleobiektyw. Jeśli potrzebujemy taniego, jasnego obiektywu, wybieramy obiektywy stało ogniskowe szerokiego zastosowania. Do robienia prostych zdjęć portretowych o małej głębi ostrości też wybieramy stałoogniskowy obiektyw o węższym kącie widzenia.

Jest jeszcze sporo innych obiektywów, ale to już temat na osobny artykuł.

Polub lub udostępnij artykuł:

O autorze Zobacz wszystkie wpisy Strona www autora

Piotr Szalak

Piotr Szalak

Fotograf amator oraz doświadczony znawca sprzętu fotograficznego.

2 komentarzeZostaw komentarz

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *