Fotoksiążka dobrze zaprojektowana - Blog FOTOJOKER.pl

Fotoksiążka dobrze zaprojektowana

fotoksiążka

Wymarzona fotoksiążka? Jeśli będziesz kierować się naszymi poradami, Twoja CEWE FOTOKSIĄŻKA będzie wyglądała jakby projektował ją profesjonalista. Zaskocz siebie, swoich czytelników i oczaruj wspomnieniami.

FOTOKSIĄŻKA – projektowanie okładki

Okładka Twojej CEWE FOTOKSIĄŻKI jest odpowiedzialna za pierwsze wrażenia, jakie wywrze na czytelniku. Powinna ona go zaciekawić i zainicjować temat. Dlatego okładka ma duże znaczenie dla całego projektu.

  • Wybierz zdjęcie tytułowe

Okładka ma wiele funkcji. Po pierwsze chroni wewnętrzne strony, a po drugie prezentuje tematykę treści. Powinna również zaciekawić czytelnika i zachęcić do zajrzenia do środka. Wbrew pozorom, nie jest to prosta sprawa. Znaczenie ma nie tylko zawartość okładki, ale również jej format. W przypadku formatu należy kierować się przede wszystkim „formatami zdjęć“. Wybór odpowiedniego zdjęcia na okładkę często jest trudniejsze niż wykonanie reszty projektu. To nie musi być Twoje ulubione zdjęcie, ale powinno łączyć się z tematyką fotoksiążki. Okładka powinna być przejrzysta i nie zawierać zbyt wielu zdjęć. Tytuł powinien być bardzo czytelny. Znajdź właściwe miejsce na tytuł na samym zdjęciu lub zostaw dla niego trochę wolnego miejsca.

  • Tytuł

Tytuł może być wykonany inna czcionką niż cały pozostały tekst na wewnętrznych stronach, czcionka powinna pasować do tematu. Tytuł powinien być umieszczony w miejscu, gdzie będzie miał dość miejsca i jego czytelność nie będzie zakłócona przez niespokojne tło.

fotoksiążka

Okładka z przodu (z prawej) otwiera temat na okładce (z lewej) powinien on być zamknięty. Tutaj nadają się zdjęcia z ludźmi patrzącymi wstecz lub ulice albo drogi.

  • Wskazówka

Zasadniczo na okładce obowiązuje zasada złotego podziału. Kolor tła powinien stanowić dobry kontrast do tytułu. W razie wątpliwości zdjęcie powinno być przesunięte. Tytuł nie powinien znajdować za blisko brzegu. Nie idź na żadne kompromisy przy projektowaniu tytułu.

Fotoksiążka – projektowanie stron

Rozłożona książka zawsze prezentuje dwie strony (tzw. rozkładówkę). Podczas projektowania powinny stanowić podstawę dla całego układu.

  • Spojrzenie na obie strony

Podczas projektowania fotoksiążki bardzo ważna jest rozkładówka – obserwator zawsze widzi obie strony otwartej. Dlatego obie te strony powinny tworzyć jedność w projekcie. Projektowanie może być symetryczne lub asymetryczne. Projekt symetryczny jest wtedy, kiedy układ jednej strony stanowi odbicie lustrzane na drugiej lub obie strony mają ten sam układ. Symetryczny projekt nie powinien być stosowany zbyt często, ponieważ szybko staje się nudny i banalny. Projektowanie staje się jednak bardzo łatwe, jeśli użyjemy układów stron jak szablonów.

  • Symetria

Przy symetrycznym układzie stron można tak dobrać zdjęcia, żeby jedna strona pokazywała jeden temat, a druga inny. Na przykład w kontraście dzień na lewej i noc po prawej stronie, kolor i czarno-biały, kobiety i mężczyźni, lato i zima. Tutaj wybór zdjęć jest szczególnie ważny. Oprócz tego strony powinny zawierać zdjęcia o różnej wielkości. Zwróćmy uwagę czytelnika na duże zdjęcia.

  • Asymetryczny projekt

Zróżnicowana budowa lewej i prawej strony tworzy napięcie. Należy zmieniać asymetrię i zdjęcia rozmieszczać na nowo. Także wielkość zdjęć powinna się zmieniać. Zdjęcie może wychodzić poza brzeg strony.

fotoksiążka

Projekty stron powinny być zróżnicowane i interesujące. Zaleca się mieszankę z różnie zaprojektowanych stron.

fotoksiążka

Priorytetem powinno być posiadanie zawsze asymetrycznie zaprojektowanych stron.

  • Przez środek

Bardzo ładnym rozwiązaniem jest przechodzenie zdjęć przez środek fotoksiążki. Trzeba tylko uważać, żeby żadne ważne elementy na zdjęciu lub teksty nie zalazły się na łączeniu kartek. Taki styl najlepiej sprawdza się dla panoramicznych lub kwadratowych fotoksiążek. Puste obszary mogą być kolorowe lub można na nich umieścić teksty.

fotoksiążka

Treści mogą przechodzić przez środek. Różne rozmiary zdjęć rozluźniają atmosferę.

Projektowanie zgodnie z zasadą złotego podziału

Złoty podział pomaga w harmonijnym skomponowaniu budowli i dzieł sztuki. To dotyczy także projektu stron CEWE FOTOKSIĄŻKI

  • Złoty podział

Podział powierzchni, który wyjątkowo harmonijnie oddziałuje na nasz wzrok jest określany jako reguła złotego podziału. Malarze i fotografowie już dawno stosują w swoich dziedzinach sztuki tą regułę. Zdjęcia, które są oparte na złotym podziale wydają się często bardziej interesujące. Złoty podział dzieli powierzchnię lub zdjęcie nie równo w środku, lecz w proporcjach 62 do 38 procent. Jest to trudne do zapamiętania, dlatego fotografowie posługują się tzw. regułą trójpodziału. Reguła trójpodziału jest zbliżona do złotego podziału i odpowiada
proporcjom 66% do 33%. W wielu aparatach można wyświetlić odpowiednie linie pomocnicze na ekranie wyświetlacza lub wizjera. Także dla układu strony złoty podział wpływa na harmonijny wygląd. Także tutaj da się zastosować złoty podział. Pamiętaj o tej regule podczas rozmieszczania zdjęć i tekstów. Pomogą w tym dostępne w naszym programie projektowym gotowe układy stron. Najprostszą drogą do dobrego efektu jest zatem ich wykorzystanie.

fotoksiążka

Przykład pokazuje stronę w układzie zgodnym ze złotym podziałem (prawa) i stronę z podziałem na dwie równe połowy (lewa). Strona ze złotym podziałem jest bardziej interesująca.

fotoksiążka

Złoty podział wygląda też dobrze w układzie pionowym. Lewa strona została stworzona w oparciu o złoty podział i wygląda bardziej harmonijnie.

  • Wyrównaj horyzonty

Pochylony horyzont razi. Oko ludzkie jest tak nauczone, że momentalnie zauważa ten „błąd“. Jeśli chcemy skojarzyć dwa zdjęcia krajobrazowe na stronie jedną widoczną linią horyzontu, powinniśmy wyrównać horyzont na każdym ze zdjęć. Najlepiej wybrać zdjęcie, które najłatwiej można lekko skadrować (powiększyć lub pomniejszyć).

fotoksiążka

Linia horyzontu powinna przebiegać możliwie poziomo. Dla ułatwienia skorygowania horyzontu w programie CEWE FOTOŚWIAT znajduje się funkcja „Skoryguj horyzont”. Zacznij projektować swoją fotoksiążkę już dziś – więcej informacji znajdziesz TUTAJ.

Polub lub udostępnij artykuł:

O autorze Zobacz wszystkie wpisy

Iwona Łapińska

Iwona Łapińska

Content Marketing & PR Manager w firmie CEWE oraz fotograf amator. "Podróże i fotografia to moja pasja. Cieszę się, że fotografia jest nie tylko częścią życia prywatnego, ale również zawodowego."

1 komentarzZostaw komentarz

  • Ze swojego doświadczenia dodam że najważniejsze są podpisy do zdjęć natomiast budowanie układu zdjęć na stronie zgodnie ze złotym podziałem moim zdaniem jest nie do końca słuszne. Ważniejsze by kadry były dobre a samo ułożenie mniej ważne.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *