Światło i cień w fotografii. Jak z nimi pracować? - Blog FOTOJOKER.pl

Światło i cień w fotografii. Jak z nimi pracować?

Światło i cień

Niezależnie od tego co znajduje się na zdjęciu, zawsze w rzeczywistości ogląda się jakiś układ światła i cienia. Są to dwa podstawowe narzędzia każdego fotografa – od tego skupiającego się na makrofotografii, przez rejestrującego krajobrazy po astrofotografię. Jak zatem skutecznie wykorzystać światło i cień w fotografii? Zajrzyj do tego poradnika, gdzie znajdziesz kilka cennych wskazówek, które pomogą Ci zamienić światło i cień w swoich sprzymierzeńców podczas fotografowania.

 

Blenda fotograficzna – mały ale ważny krok w kierunku zapanowania nad światłem i cieniem

Blenda to jedno z podstawowych akcesoriów fotograficznych. Choć wydaje się niepozorne, to stanowi znakomity punkt wyjścia do tego, aby zacząć precyzyjnie pracować ze światłem i cieniem. Co więcej pomaga w zrozumieniu tego, jak zmiana tych czynników tworzących obraz wpływa na jego ostateczny wygląd.

Blenda fotograficzna ma wiele zastosowań (w szczególności modele 5w1 i 7w1). Jest to duża płaszczyzna o zdolności do silnego odbijania światła, tak więc dzięki niej można doświetlać zacienione partie obrazu. Co więcej istnieją także blendy wykonane z czarnego płótna, które pozwalają tłumić światło, tak aby pogłębić cienie. Do tego jeszcze dochodzi opcja dyfuzora, który zmiękcza przechodzące przez niego światło. Te wszystkie elementy pozwalają precyzyjnie budować światło i cień na zdjęciu.

Blenda fotograficzna w szczególności przydaje się, gdy pracujesz w terenie z światłem naturalnym. Gdy niebo nie jest zachmurzone światło słoneczne staje się stosunkowo punktowe, powodują oświetlenie modeli lub obiektów z jednej strony. Dzięki odbiciu blendą nieco promieni i doświetleniu strony fotografowanego obiektu przeciwnej do kierunku padania promieni słonecznych, można modelować jego wygląd, a nie tylko godzić się na zastane rezultaty.

Światło i cień

Lampy fotograficzne – nawet proste oświetlenie przyda się podczas sesji

Sztuczne źródła światła takie jak lampy fotograficzne często onieśmielają fotografów (i to nie tylko początkujących), gdyż zazwyczaj przywodzą na myśle niezwykle rozbudowane zestawy w profesjonalnych studiach. Rzeczywiście takie systemy oświetleniowe złożone z wielu lamp i modyfikatorów pozwalają najbardziej precyzyjnie budować scenę za pomocą światła i cienia. Niemniej warto nawet rozpocząć od 1-2 lamp, które już pozwolą dostosowywać oświetlenie sceny do własnego pomysłu.

Lampy fotograficzne mogą być z powodzeniem łączone z światłem zastanym. W wielu wypadkach jest to nawet konieczne! Dobrym przykładem jest fotografowanie pod słońce, gdzie rozpiętość tonalna sceny jest problematyczna dla matryc i zmusza do niedoświetlania postaci albo prześwietlania nieba. Plenerowa lampa fotograficzna lub reporterska lampa błyskowa pozwalają na doświetlenie fotografowanych modeli lub obiektów tak, aby uzyskać bardzo naturalne efekty.

W domowym studiu fotograficznym pojedyncza lampa fotograficzna może posłużyć np. do redukowania cieni modeli, które padają na tło lub ścianę. Co więcej strumienice wykorzystywane są do uzyskiwania bardzo konkretnych efektów. Za pomocą takich lamp, a także światła i cienia, fotografowie budują napięcie i dramatyzm scen.

Modyfikatory oświetleniowe – akcesoria do lamp studyjnych i plenerowych

Sama lampa studyjna czy plenerowa to dopiero połowa sukcesu. Pełnię swoich możliwości ujawniają po zastosowaniu modyfikatorów oświetlenia. Wśród nich znajduje się ogromna liczby różnorodnych akcesoriów – gridy, dyfuzory, softboxy, parasolki itp. Oprócz tego dochodzą jeszcze różnorodne czasze i nakładki, wśród których znaleźć można choćby beauty dish, wspomnianą już strumienicę czy wrota.

Uzupełniając lampę studyjną lub plenerową modyfikatorami możesz swobodnie dostosowywać emitowane przez nie światło. Takie akcesoria pozwalają np. zmiękczyć światło czy skoncentrować wiązkę świetlną. Wszystko po to, aby światło i cień na zdjęciu były rozprowadzone zgodnie z oczekiwaniami fotografa. Każdy z tych akcesoriów wprowadza zupełnie nowe możliwości, które związane są nie tylko z ich specyfiką, ale rozmieszczeniem lamp na planie, odległością od fotografowanego motywu itp. Praca ze światłem studyjnym to niekończąca się i niezwykle fascynująca przygoda!

Światło i cień

Lampa LED – nowoczesny sposób na pracę ze światłem i cieniem

Światło i cień tworzą całą scenę oraz decydują o jej nastroju. Lampy LED pozwalają pójść o krok dalej i tworzyć nastrój także za pomocą barwy oświetlenia. Te które obsługują przestrzeń barw RGB dają dostęp do niezliczonej liczby kolorów i odcieni. Dzięki nim światło i cień stanie się czymś, co zamieni pozornie banalną scenę w niezwykły obraz.

Lampy LED zostały stworzone głównie z myślą o filmowcach, ale z powodzeniem można je wykorzystywać podczas fotografowania. Niektóre modele posiadają funkcję regulacji temperatury barwowej, dzięki czemu możesz ocieplać scenę lub sprawić, że będzie zimna czy surowa. Dołączając do tego odpowiednio miękkie, subtelne lub odwrotnie ostre cienie dopełnisz nastrój sceny. Światło i cień będą znakomicie współgrały z tym, co chcesz powiedzieć za pomocą swoich zdjęć.

O autorze Zobacz wszystkie wpisy

Katarzyna Kostrubiec

Katarzyna Kostrubiec

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *