Jaki aparat do 10 000 zł? - Blog FOTOJOKER.pl

Jaki aparat do 10 000 zł?

aparaty do 2000 złotych

Nasz poradnik zakupowy pomógł już wybrać wiele świetnych aparatów – amatorskich lustrzanek, półprofesjonalnych bezlusterkowców czy zaawansowanych kompaktów. W kolejnej jego odsłonie porcja wartościowych wskazówek, jak najlepiej rozdysponować zakładany budżet. Jeśli zastanawiasz się, jaki aparat do 10 000 złotych kupić, to znajdziesz tu także ciekawe, godne polecenia modele wybrane przez naszą redakcję.

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

 

 

Aparat do 10 000 złotych – najważniejsze cechy

Budżet 10 000 złotych na aparat otwiera naprawdę wiele ciekawych możliwości. Przede wszystkim ten przedział cenowy otwiera możliwości zakupu najnowszych modeli bezlusterkowców Nikona czyli przykładowo Z6 II. To przedział cenowy, w którym wiele interesujących propozycji znajdą dla siebie także filmowcy, czego przykładem są modele Sony z serii A7. Sprawdźmy zatem, czego można oczekiwać dysponując taką kwotą.

Aparaty dla fotoreporterów 

Dysponując budżetem na aparat 10 000 złotych, można wybrać naprawdę zaawansowany i profesjonalny sprzęt dla fotoreportera. W tym zakresie znajduje się kilka modeli adresowanych w szczególności do osób pragnących śledzić codzienne wydarzenia. To także sprzęty, które zadowolą wszystkich profesjonalistów i osoby utrzymujące się zawodowo z fotoreportażu. Należą do nich Olympus OM-D E-M1X, Nikon D780 czy Nikon Z6 II. O ile konkretnie o tych modelach będzie mowa w dalszej części artykułu, o teraz w tym momencie warto wspomnieć, które parametry w szczególności warto brać pod uwagę.

Aparat za 10 000 złotych daje możliwość wybrania bezkompromisowej prędkości działania. Chociaż flagowe fotoreporterskie modele dostępne są w wyższym przedziale cenowym, to już to co są w stanie zaoferować tego typu aparaty jest naprawdę imponujące. Przede wszystkim warto szukając aparatu dla fotoreportera postawić na sprzęt z podwójnym slotem kart pamięci. W przypadku tego przedziału cenowego nie jest o to trudno i cechuje się tym wiele modeli. Kluczowa jest także prędkość zdjęć seryjnych czy minimalny czas naświetlania. W wybranych modelach wartości te mogą osiągnąć odpowiednio aż 18 kl./s czy 1/8000 s.

aparat do 4 000 (3)

Pełnoklatkowa matryca w aparacie za 10 000 złotych

Temat wyboru wielkości sensora pojawiał się w naszym poradniku właściwie przy każdym przedziale cenowym. Warto więc zajrzeć do poprzednich artykułów, aby poznać specyfikę poszczególnych formatów sensorów (1’’, Micro 4/3, APS-C czy Full Frame). Tym co nowego wprowadza ten przedział jest w zasadzie brak konieczności pójścia na kompromisy, jeśli chce się korzystać z pełnoklatkowej matrycy.

Otóż zastosowanie matrycy typu Full Frame jest zazwyczaj zarezerwowane dla bardziej zaawansowanych sprzętów czy adresowanych do profesjonalistów. Z tej przyczyny często w poprzednich przedziałach cenowych możliwość zakupu z takiego pełnoklatkowego sensora wiązała się z pewnymi kompromisami. Mogło to być przykładowo nabycie modelu, którego premiera odbyła się już jakiś czas temu. Poszukując aparatu za 10 000 złotych można już śmiało przebierać w sprzętach, które pokazały się na rynku całkiem niedawno i jednocześnie oferuję pełną klatkę.

Ta możliwość nie zmienia faktu, że wciąż warto w niektórych wypadkach zastanowić się nad wyborem aparatów z mniejszymi sensorami. Przykładowo Micro 4/3 czy APS-C mogą być bardziej praktyczne podczas uprawiania fotografii sportowej, przyrodniczej czy makro lub wpływać na zmniejszenie gabarytów całego sprzętu. Więcej na ten temat zostało powiedziane w poprzednich artykułach z tej serii – sprawdźcie je koniecznie! 

Aparat za 10 000 złotych dla filmowca

Omawiany przedział cenowy otwiera naprawdę bezkompromisowe możliwości. Dotyczy to nie tylko fotografowania, ale również filmowania. Standardem w tej kategorii sprzętów jest jakość obrazu 4K. Część modeli oferuje również bardziej zaawansowane opcje, takie jak przykładowo Cinema 4K czy tryb slow motion Full HD z prędkością 120 kl./s. Od takich aparatów można także śmiało oczekiwać możliwość korzystania z zewnętrznego rekordera i nagrywania w 10-bit z obsługą N-Log czy HLG czy dostępu do krzywych gamma. 

Wybór redakcji 

W tym zestawieniu wybór redakcji jest naprawdę ciekawy i różnorodny. Właściwie każdy znajdzie tu coś dla siebie. Obejmuje on aparaty pełnoklatkowe, z matrycami APS-C lub Micro 4/3, a także kompaktowe, zaawansowane bezlusterkowce czy reporterskie lustrzanki. Z pewnością znajdzie tu także coś dla siebie zarówno każdy fotograf, jak i filmowiec.

Nikon D780

Nikon D780 (body)

Zestawienie zaczniemy od Nikona D780 czyli jedynego w tym odcinku poradnika reprezentanta lustrzanek. Jedynego, ale za to naprawdę mocnego. Ten aparat jest nazywany hybrydą pomiędzy aparatami z lustrem a bezlusterkowcami. Już to przesądza, że to naprawdę interesującą propozycja!

Znakiem rozpoznawczym tego modelu jest podwójny system AF. Pozwala on na niezwykle precyzyjne ustawianie ostrości zarówno podczas pracy z wizjerem optycznym, jak i w trybie Live View. W pierwszym przypadku zapewnia dostęp do 51 punktów ostrości, natomiast w drugim aż do 273 pól. Jak widać jest to więc ciekawa alternatywa dla tych, którzy chcą pozostać przy lustrzankach, ale móc czerpać z zalet bezlusterkowców. 

Nikon D780 to także szereg imponujących parametrów i funkcji. Warto nadmienić, że model ten powstał na bazie bardzo zasłużonego i uznawanego D750, który zdobył naprawdę ogromne zaufanie profesjonalistów na całym świecie. D780 może więc pochwalić się trybem seryjnym działającym z prędkością 12 kl./s, pełnoklatkowa matrycą CMOS w technologii BSI o rozdzielczości 24,5 MP, systemem AF z detekcją fazy działającym nawet przy poziomie oświetlenia -3 EV, możliwością filmowania w 4K UHD lub Full HD dla slow motion 120 kl./s, procesorem EXPEED 6. Jest to więc prawdziwy kombajn, który poradzi sobie z wieloma wyzwaniami, dostarczając zawsze doskonale ostre obrazy. To także doskonała propozycja dla tych, którzy w czasach hegemonii bezlusterkowców wciąż pozostają wierni aparatom z lustrem. 

Sony A7R III

Sony A7R III A (ILCE7R M3A) Body

Kto by pomyślał jeszcze kilka lat temu, że Sony będzie producentem niemal nr 1 w branży fotograficznej? Albo że będzie wyznaczał trendy i kierunki rozwoju takim potęgą jak Nikon czy Canon? Otóż dziś jest to normą, czego dowodem są takie modele jak Sony A7R III.

Ten aparat to prawdziwy zawodowiec – wystarczy tylko wspomnieć o jego matrycy o rozdzielczości 42,4 MP, trybie seryjnym działającym z prędkością 10 kl./s czy ISO o wartości 32 000. Co więcej oferuje technologię 4D Focus, 5-stopniową stabilizację obrazu, nagrywanie 4K HDR, wizjer elektroniczny OLED Tru-Finder i wiele więcej. Model ten docenili jurorzy konkursów TIPA World Awards czy EISA Award. 

Ten aparat to sprzęt niemal kompletny. Przykładowo posiada 399 pól AF z detekcją fazy i 425 pól AF z detekcją kontrastu. Daje to pokrycie niemal całego kadru. W połączeniu z funkcją Eye AF z podwójną możliwością śledzenia, aparat daje gwarancję zawsze ostrego obrazu nawet w najtrudniejszych warunkach. Warty podkreślenia jest też podwójny slot kart pamięci, który umożliwia wykorzystanie aparatu przy trudnych zleceniach, w których nie ma mowy o pomyłce czy utracie jakiejkolwiek klatki. 

Sony A7R III to także znakomita kamera wideo. Obsługuje Format Super 35 mm umożliwiając nagrywanie 4K, łatwą współpracę z iMovie i Final Cut Pro X, obsługę krzywych gamma S-Log3 i S-Log2 czy kod czasowy. Jeśli więc poszukujesz sprzętu uniwersalnego, który sprosta każdemu zadaniu, to Sony A7R III będzie z pewnością świetnym wyborem.

Olympus OM-D E-M1X

Olympus OM-D E-M1X (body)

Model ten to bardzo dobry przykład tego, jakie bardzo dobre praktyczne zastosowanie może mieć matryca Micro 4/3. Otóż tego typu sensor „wydłuża” ogniskową, umożliwiając łatwe uzyskiwanie większych zbliżeń w fotografii przyrodniczej czy sportowej. Przykładowo obiektyw o ogniskowej 1000 mm daje z taką matrycą kąt widzenia odpowiadający obiektywowi 2000 dla formatu 35 mm. 

Jest to więc bardzo dobra wiadomość w szczególności dla fotografów sportowych. Olympus OM-D E-M1X wykorzystuje bardzo dobry sensor Micro 4/3, który dodatkowo został obudowany w świetne body z funkcjami, które przypadną do gustu każdemu fotografowi sportowemu czy dzikiej przyrody. Otóż model ten posiada zintegrowany grip, który zapewnia miejsce dodatkowym akumulatorom. Co więcej Olympus OM-D E-M1X to także doskonałe uszczelnienia, które sprawiają, że ma wodoodporną obudowę.

Wymienione wyżej funkcje są więc czymś, co daje ogromną przewagę podczas uprawiania fotografii sportowej czy przyrodniczej. Aparat ten może być zresztą ciekawą propozycją także dla fotografów prasowych. Podsumowując sprawdzi się wszędzie tam, gdzie konieczne jest bezawaryjne działanie w trudnych warunkach, zwiększony zapas energii i matryca Micro 4/3 daje istotne, wspomniane już korzyści. W systemie Micro 4/3 próżno szukać lepszego aparatu.

Nikon Z6 II

Nikon Z6 II (body)

Kolejny Nikon w tym zestawieniu, ale tym razem już w całości będący bezlusterkowcem. Aparaty Z6 i Z7 wprowadziły Nikona do świata aparatów pozbawionych lustra i można było oczekiwać, że szybko doczekają się kontynuacji. Właśnie takim modelem jest Z6 II – opiera się na tym co świetne w serii Z i rozwija tę koncepcję. 

Nikon Z6 II jest ciekawą alternatywą dla bezlusterkowców Sony i dodatkowo godnym uwagi sprzętem dla tych, którzy chcą się przesiąść na bezlusterkowce z lustrzanek. Jak cała seria Z współpracuje z adapterami FTZ, umożliwiając korzystanie z profesjonalnych obiektywów z mocowaniem Nikon F (zarówno oryginalnymi Nikkor, jak i niezależnych producentów). Sony został wspomniany tutaj także z tego powodu, że podobnie jak propozycja A7R III, Z6 II łączy w sobie funkcje zaawansowanego aparatu i kamery.

Jak każdy aparat za 10 000 złotych specyfikacja Nikona Z6 II prezentuje się naprawdę imponująco. Mamy tutaj tryb zdjęć seryjnych działający z prędkością 14 kl./s (jest to więc lider w tym zestawieniu), 273-punktowy system AF, zaawansowane funkcje filmowe takie jak nagrywanie w jakości UHD 4K 30p, slow motion Full HD 120p czy możliwość korzystania z zewnętrznego rekordera i rejestracji 10-bit z obsługą N-Log i HLG. Jak widać jest to zarówno aparat fotograficzny, jak i kamera filmowa. 

Istotną zmianą w porównaniu z poprzednim modelem Z6 jest wprowadzenie podwójnego slotu kart pamięci. Nikon Z6 II umożliwia korzystanie z karty CFexpress typ B i wsparcie jej kartą SD UHS-II. Daje to dużo większe poczucie bezpieczeństwa podczas realizowania zleceń, gdzie każda klatka może okazać się bezcenna. 

Sony A7C

Sony A7C (ILCE-7C) (body)

Jeśli poszukujesz naprawdę małego aparatu, a jednocześnie nie chcesz rezygnować z pełnoklatkowego przetwornika to Sony A7C powstał specjalnie dla Ciebie. Ten bezlusterkowiec o konstrukcji zaawansowanego aparatu kompaktowego to świetne połączenie dla tych, którzy mieć zawsze przy sobie mobilny aparat, który nie będzie jednak wymagał od nich żadnego kompromisu.

Sony A7C wykorzystuje pełnoklatkowa matrycę CMOS Exmor R rozdzielczości 24,2 MP i procesor obrazu BIONZ X. Co ciekawe mieści to w korpusie o gabarytach zbliżonych do aparatów oferujących mniejsze sensory APS-C. Ponadto pozwala na zastosowanie ISO 51 200, nagrywanie 4K z odczytem wszystkich pikseli bez łączenia w grupy, obsłudze S-Log, HLG czy 14-stopniowy zakres dynamiki. 

Przy omawianiu tego aparatu warto jeszcze raz przyjrzeć się jego obudowie. Otóż pomimo kompaktowych rozmiarów projektantom udało się zapewnić użytkownikom wiele pomocnych klawiszy czy pokręteł. Rzecz jasna znalazło się także miejsce na świetny wizjer elektroniczny czy złącze gorącej stopki. To wszystko sprawia, że jest to w pełni funkcjonalny, profesjonalny aparat zamknięty w poręcznej obudowie. Doskonały towarzysz podróżnika, fotografa ulicznego, dokumentalisty czy vlogera. 

Fujifilm X-PRO 3 Duratect

Fujifilm X-PRO 3 Body (duratect czarny)

Na koniec propozycja dla tych, którzy uwielbiają styl i elegancję, a jednocześnie chcą używać naprawdę świetny aparat. FujiFilm X-Pro 3 Duratect to specjalna wersja tego bezlusterkowca wyróżniająca się wzmocnioną, uszczelnioną konstrukcją z tytanowymi elementami. Całość wygląda naprawdę zjawiskowo. To świetna propozycja dla tych, którzy aparat chcą mieć ciągle przy sobie lub dla profesjonalistów poszukujących drugiego body na co dzień. 

Aparat ten to jednak nie tylko doskonały wygląd, ale również znakomite wnętrze. Przede wszystkim wyróżnia się systemem AF o zdumiewającej skuteczności – może działać precyzyjnie nawet przy poziomie oświetlenia -6 EV. Model X-Pro 3 to także unikatowa funkcjonalność w świecie bezlusterkowców, jaką jest połączenie wizjera elektronicznego z optycznym. Mobilność aparatu zwiększa możliwość zasilania go poprzez interfejs USB-C.

Styl i elegancja to nie jedyny cel tworzenia aparatu FujiFilm X-Pro3 Duratect. To także zdumiewająca wytrzymałość. Model ten posiada wewnętrzną konstrukcją wykorzystującą stopy magnezu i skuteczne uszczelnienia. Dzięki temu jest odporny na działania niekorzystnych warunków atmosferycznych czy wymagające użytkowanie. Zachowuje odporność na kurz i wilgoć, a także może być bezproblemowo wykorzystywany przy temperaturze wynoszącej aż do -10°C. 

O autorze Zobacz wszystkie wpisy

Katarzyna Kostrubiec

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *